Bublina, ktorá splasľa. Týmto titulkom reagovali médiá
v roku 2004 na Český sen a to isté platí aj v prípade akcie
Benny Hinn v Prahe. (Ne)uskutočnila sa 28. a 29. apríla pod hlavičkou
organizácie Fresh Fire for All Nations. Množstvo veriacich čakajúcich na
zázračného uzdravovateľa Bennyho Hinna, ktorý neprišiel, pripomína pointu
dokumentárneho filmu Český sen, keď davy kúpychtivých ľudí odchádzali od makety
supermarketu, v ktorom sa mal ponúkať mimoriadne lacný tovar, naprázdno.
Okrem početnej skupiny veriacich z Prahy sa dostavili
na „konferenciu" aj skupiny naprieč neocharizmatickým spektrom z celej
Českej republiky, zo Slovenska, z Maďarska, Poľska i zo
vzdialenejších krajín. Avšak úsilie tých, ktorí absolvovali ďalekú cestu
v očakávaní návštevy jedného z najpopulárnejších uzdravujúcich
evanjelistov súčasnosti Bennyho Hinna, nebolo odmenené. Po Kresťanskej
konferencii Ohne 2015 v nich zostala skôr len trpká príchuť sklamania
z toho, aké svedectvo o neocharizmatických kresťanoch táto akcia
vydala.
Nech už boli prezentovaným dôvodom Hinnovej absencie
zdravotné dôvody a Boží zámer, môžeme špekulovať aj o tom, že
v rozhodovaní, či Benny Hinn bude merať cestu do Prahy, zvíťazil čistý
pragmatizmus. Vopred zaregistrovaných účastníkov bola slabá tisícka. Pri
uvážení kurzu dolár verzus koruna by z akcie veľký zisk zrejme nebol, tak
organizátori vybrali vstupné a obálky s peniazmi a Hinn veriacim
jednoducho požehnal z projekčného plátna.
Je síce pravdepodobné, že Hinn mal závažné zdravotné dôvody
na zrušenie svojej cesty, ale toto muselo byť, a podľa kuloárnych
informácií naozaj bolo, organizátorom podujatia známe s predstihom. Takému
záveru nahráva aj fakt, že Česko malo byť posledným európskym zastavením nerealizovaného
Hinnovho turné. Pre Talianov a Nemcov bola neprítomnosť hlavného pastora
dôvodom na zrušenie akcie. Naproti tomu rovnaký postup ako v Čechách
zvolili organizátori aj na Ukrajine. O tom, že sa Benny Hinn nakoniec
nedostaví, informovali návštevníkov konferencie dávno po začiatku prvého
večerného zhromaždenia, kde mal pastor slúžiť.
Úroveň prípravy taký „vrcholný bod programu" predpokladala.
Organizátori vyberali vstupné veľmi amatérsky - bez príjmových dokladov
vydávali účastníkom náramkové vstupenky nerozlišujúce ani jednodňovú či
dvojdňovú účasť (jednodňové vstupné stálo 250 Kč, dvojdňové 400 Kč). Kvalita
ozvučenia sály bola aj na pomery českého neocharizmatizmu žalostná, rovnako ako
úroveň prejavu vybraných rečníkov aj ich tlmočníkov. Čo ale bolo urobené starostlivo,
bolo rozmiestnenie obálok na peniaze na každej stoličke.
Na tomto príklade sa pôsobivo odhalila tvár Hnutia viery
v českých pomeroch. Redukcia celej akcie na „daj peniaze a Boh ti
požehná" vrcholila hlavnou tézou prvého večerného zhromaždenia: darované
peniaze v obálkach sú semienkom, ktoré veriaci zasadia, aby Boh ich dar
mnohonásobne rozmnožil. Väčšina večera bola spojená s márnou snahou
rečníkov rozpumpovať chladný a sklamaný dav obvyklými frázami: „Neodídeš
rovnaký! Boh má pre nás požehnanie v dnešný deň!" A „zatlieskaj
Pánovi!" Rovnako tak sa vysvetlenie, prečo Benny Hinn namiesto rád lekárov
nevyužil skôr Boží dar uzdravovania (či už svojho alebo niekoho zo svojich
najbližších spolupracovníkov), obmedzilo len na entuziastické konštatovanie typu:
„Boh s nami má svoje plány a bol to jeho zámer. My musíme veriť! On
je mocný! Volajte aleluja!" Taká bola reálna podoba „českého neocharizmatického
sna".
Pri zhromaždeniach druhého dňa sa nálada trochu zlepšila.
Mnohí ľudia reagovali nadšene aj na náhradných rečníkov, prejavovali vďačnosť i
za to málo, čo sa prezentovalo a s vierou hľadali svoje uzdravenie
a požehnanie. Faktom zostáva, že zrejme odmietli pripustiť, že boli
v skutočnosti oklamaní. Tento dojem sa počas dopoludňajšieho zhromaždenia
druhého dňa usilovali organizátori zastrieť vykreslením súcitu so sklamaním
veriacich a ponukou na vrátenie vstupného. Avšak aj to sa ukázalo ako
prázdne gesto vo chvíli, keď niektorí skutočne chceli túto možnosť využiť. Od
registračného okienka odchádzali len s časťou vstupného, navyše s
doznievajúcou prednáškou v ušiach o povrchnosti svojej viery a
opovržlivými pohľadmi za to, že chcú späť peniaze, hoci sú na akcii prítomní.
Otázkou nakoniec ostáva, aký typ akcie to bol a aký
obraz vytvárala akcia o svojich účastníkoch. Nemala zrejme žiadne misijné
zameranie, jej vyznenie sa takmer obmedzilo na odovzdávanie obálok pred údajne
naživo prenášanou tvárou Bennyho Hinna na veľkom plátne a modlitby za
uzdravenie. Z organizačnej stránky predstavovala vrchol amaterizmu
a iba odhaľovala istý degeneratívny charakter Hnutia viery v českom
prostredí.
Tých, ktorí znechutení odišli alebo sa aspoň hlboko hanbili,
bol v pomere k celkovému množstvu ľudí v sále len zanedbateľný
počet. Iste aj mnohí z nich zostanú naďalej presvedčení, že Benny Hinn má
svoj mandát od Boha. Významnú množinu tvorili tí, ktorí v snahe utvrdiť
predovšetkým samých seba vo viere a poprieť vlastné sklamanie, prosili,
prehovárali, vysvetľovali a nakoniec aj odsúdili odchádzajúcich otvorene
znechutených veriacich. Predstavujú prazvláštny hnací motor súdržnosti českých
neocharizmatikov, ktorá sa prejavuje aj za absolútne bizarných okolností
a svedčí o tom, že ľudia z týchto kruhov dokážu uspokojivo
interpretovať všetko. To, že pán cisár je nahý, spozná každé malé dieťa. Pri
papierovej makete supermarketu tiež nemožno tak ľahko tvrdiť, že tu stojí
skutočný supermarket. Ale každý, kto má pravú vieru a Boží oheň
v srdci, môže prežívať, ako veľmi bol požehnaný a horlivo brániť
„český neocharizmatický sen".
(Podrobnejšie sa
o Bennym Hinnovi dočítate v ďalšom čísle – pozn. red.)
zo zahraničia: Benny Hinn
Český neocharizmatický sen

TEREZA HALASOVÁ, JITKA SCHLICHTSOVÁ
úvod | hore | vytlačiť | prečítané: 7721x